Skador på ögonbryn och fransar? Skyll det på din sömn

GRATIS FRAKT NÄR DU KÖPER ÖVER 580SEK

23 februari, 2022

Ser ditt hår någonsin lika bra ut när du vaknar som det gjorde natten innan? För de flesta av oss är svaret nej. Efter en natts sömn kan du vakna med hår som är fetare, mer filtrerat och mindre fylligt. Fienden kallas friktion: ditt hår pressas mot kudden när du vänder dig och vrider dig. Och även om det finns lösningar som kan begränsa skadorna – kuddfodral i siden, pussar för lockigt hår, milda scrunchies – så förändrar de inte det faktum att ditt hår kommer att se annorlunda ut efter en natts sömn. Och detsamma gäller dina ögonbryn och fransar. De gynnas inte heller av friktionen som skapas när du sover. Dina ögonbryn och fransar filtrerar inte (tack och lov!), men de kan utan tvekan inkluderas i dina sömnvanor. Har du till exempel någonsin märkt att dina fransar ibland krullar sig annorlunda från den inre fransraden till den yttre. Det kan ha något med din sömn att göra. Om fransarna åt ena sidan ser "krokiga" eller plattmastade ut är det troligt att det är den sidan man ofta sover på.

Färre trasigt hår, färre rynkor

Vill du förebygga ögonbryns- och fransskador? Då behöver du lära dig att sova på rygg. Hudläkare är överens: detta är det bästa sättet att förebygga sömnstörningar. Flera av dem säger att de kan peka ut vilken sida en person sover på så snart de möter dem: de subtila förändringarna i volym, konturer och djupare rynkor avslöjar helt enkelt din favorit sovställning. Med tiden kommer det otränade ögat också att fånga upp ledtrådarna. När det kommer till dina fransar och ögonbryn är det viktigt att gnugga och dra så lite som möjligt. Kom ihåg att hårstråna är lite ömtåliga – om du bara gnuggar ögonen kan de skadas. Tänk vad åtta timmars sömn kan göra då. För att begränsa skadorna kan du prova ett örngott av siden. Materialet skapar mindre friktion och bibehåller fuktnivån i din hud och hår.

En bättre kvällsrutin

Till synes ofarliga vanor kan skapa bestående skada. Till exempel om du går och lägger dig med blött hår eller glömmer att ta bort din mascara. Så vad är lösningen? Börja i duschen: använd kvalitetsprodukter som ger näring, stärker och återfuktar ditt hår (som vår Volumizing Hair Collection). Granska innehållsförteckningen så att du kan kringgå sulfater, ftalater och andra skadliga ingredienser. Se sedan till att torka håret noggrant innan läggdags. Vått hår är ömtåligare och tenderar att gå sönder när du sover. För fransar och ögonbryn, se till att du rengör smink och smuts från dem noggrant före sänggåendet. Använd ett milt men effektivt micellärt vatten – ett undermedel som drar till sig överflödigt smink, smuts och andra partiklar som inte hör hemma i ögonområdet. Produkten kommer att lämna dina fransar rena och återfuktade. Den perfekta förberedelsen innan du följer upp med RevitaLash® Advanced ögonfransserum - vårt prisbelönta, patenterade fransserum som ger näring åt fransarna och skyddar dem från att torka ut. Detsamma gäller RevitaBrow® Advanced ögonbrynsserum. Lägg bara ett lager över varje ögonbryn och du är på väg att uppnå friska, vackra ögonbryn. Säg adjö till sömnstörningar – och sov gott!


Lämna en kommentar

Kommentarer kommer att godkännas före publicering.

NYHETSBREV